Przestrzeń

Zgodnie z zasadą Marii Montessori w naszej placówce przestrzeń jest zaaranżowana specjalnie dla dzieci tak, by miały swobodny dostęp do materiałów będących nośnikami różnych dziedzin wiedzy i umiejętności. To do nich należy decyzja, czego będą uczyły się w danym momencie i ile czasu na to poświęcą i to od dzieci zależy, czy będą pracować same, z kolegą, w dużej grupie, czy tylko z nauczycielem. Maluch może pracować w zgodzie z własnymi możliwościami, we własnym tempie i w spokoju. Nauczyciel obserwowuje dziecko, przygotowuje dla niego odpowiednie materiały i zadania, by wspomóc jego chęć dążenia do rozwoju, a nie hamować je. Zasadą w naszej placówce jest szacunek dla innych i do ich pracy, dbałość o materiały edukacyjne, używanie ich zgodnie z przeznaczeniem, a po zakończonej pracy odłożenie w to samo miejsce, z którego zostały zabrane. Wolność wyboru przekłada się na umiejętność podejmowania decyzji i pomaga zaspokajać dzieciecą potrzebę autonomii. Dlatego tak ważne jest harmonijne otoczenie. Dzieci mają do dyspozycji specjalny zestaw pomocy dydaktycznych, m.in. do ćwiczeń praktycznych, sensorycznych i edukacji kosmicznej. Pomoce naukowe są celowo w jednym egzemplarzu na grupę, dzieci przekazują je sobie, co pomaga w rozwoju kompetencji społecznych. Rozwój dziecka jest wnikliwie obserwowany, a opiekun notuje swoje spostrzeżenia na specjalnej karcie.

Pomoce dydaktyczne charakteryzują się:

  • prostotą, precyzją i estetyką wykonania,
  • uwzględniają zasady stopniowania trudności,
  • są dostosowane do potrzeb rozwojowych dziecka,
  • logiczną spójnością ogniw ciągów tematycznych,
  • konstrukcją umożliwiającą samodzielną kontrolę błędów,
  • ograniczeniem – dany materiał występuje tylko raz, w jednym egzemplarzu.

Materiały sensoryczne

Celem ćwiczenia zmysłów nie jest by dziecko znało nazwy kolorów, kształtów i różnych jakości materiałów, lecz by przez ćwiczenia porównywania, szacowania, obserwację doskonaliło zmysły. Te ćwiczenia są gimnastyką dla intelektu. (…)Podobnie jak w przypadku ćwiczeń fizycznych, które wzmacniają zdrowie i przywracają rozpęd życiu.” (M. Montessori, The Montessori Method, 1912 r.)

Najmłodsi poprzez zabawę z barwnymi tabliczkami czy słoiczkami zapachowymi zdobywają zmysłowe doświadczenia. Przy okazji uczą się nazywania kolorów, smaków, co jest duże, co małe. Różnorodność kształtów poznają przez manipulację trójwymiarowymi bryłami oraz puzzlami, co pozwala na łatwiejsze zrozumienie pojęć geometrycznych w przyszłości. Ten dział pomocy edukacyjnych jest również związany z matematyką. Na etapie przedszkola dzieci wprowadzane są we wspaniały i kolorowy świat wzorów. Nawet dziecko 3-4 letnie jest w stanie ułożyć intuicyjnie tablicę Pitagorasa, korzystając z kolorowego przedstawienia liczb. Powstaje estetyczna mozaika, którą przechowa w pamięci aż do momentu nauki matematyki w szkole.

Materiały matematyczne

Stanowią kompletny program edukacji matematycznej dla najmłodszych. Uczą się  rozumienia matematyki posługując się konkretnymi symbolami, które wprowadzają ich w świat wielkich liczb systemu dziesiętnego. Materiały pomagają dostrzec matematykę w życiu codziennym np. podczas dzielenia jabłka na równe części, czy doświadczania liczb parzystych, kiedy idąc na wycieczkę, wszyscy mają parę i nieparzystych, kiedy ktoś zostaje bez pary.

Materiały językowe

Wprowadzają w sztukę pisania i czytania, a także rozwijają mowę oraz sprawności językowe. Codziennie bawimy się z dziećmi w zgadywanie znajomych odgłosów (samochodu, cykania zegarka, śpiewu ptaków), czy w wysłuchiwanie dźwięków, z których złożone są wyrazy. Kiedy dziecko jest gotowe, rozpoczyna się wielka przygoda z literami, ma do swojej dyspozycji cały alfabet szorstkich liter, których kształty poznaje się przez dotyk. Naukę pisania rozpoczynamy od swobodnego kreślenia palcem liter na piasku. Materiały językowe tworzą cały system, który prowadzi przedszkolaka od składania krótkich wyrazów przez czytanie ze zrozumieniem złożonych zdań, aż do tworzenia własnych książeczek z opowiadaniami.

Materiały do poznawania środowiska przyrodniczego i społecznego

Na etapie edukacji przedszkolnej oswajamy dzieci najpierw z tym, co jest im najbliższe czyli z roślinami i zwierzętami żyjącymi w ogrodzie. Wykorzystamy do tego między innymi szafkę botaniczna, globusy, mapy z zaznaczonymi lądami i wodami, kontynentami i granicami państw. Dzieci mogą rozwijać swoje zainteresowania otaczającym światem, pogłębiać wiedzę i rozumienie zjawisk zachodzących w przyrodzie i życiu społecznym, poznawać to, co jest bliskie doświadczeniom dziecka, ale również odległe w czasie i przestrzeni. Dużą rolę w poznawaniu świata odgrywają wycieczki – do lasu, na łąkę, w celu zbierania interesujących roślin i przedmiotów. Dziecko w placówce montessoriańskiej może się rozwijać artystycznie. W sali są udostępnione instrumenty oraz materiały i przybory plastyczne.