Zgodnie z zasadą Marii Montessori w naszej placówce przestrzeń jest zaaranżowana specjalnie dla dzieci tak, by miały swobodny dostęp do materiałów będących nośnikami różnych dziedzin wiedzy i umiejętności. To do nich należy decyzja, czego będą uczyły się w danym momencie i ile czasu na to poświęcą i to od dzieci zależy, czy będą pracować same, z kolegą, w dużej grupie, czy tylko z nauczycielem. Maluch może pracować w zgodzie z własnymi możliwościami, we własnym tempie i w spokoju. Nauczyciel obserwowuje dziecko, przygotowuje dla niego odpowiednie materiały i zadania, by wspomóc jego chęć dążenia do rozwoju, a nie hamować je. Zasadą w naszej placówce jest szacunek dla innych i do ich pracy, dbałość o materiały edukacyjne, używanie ich zgodnie z przeznaczeniem, a po zakończonej pracy odłożenie w to samo miejsce, z którego zostały zabrane. Wolność wyboru przekłada się na umiejętność podejmowania decyzji i pomaga zaspokajać dzieciecą potrzebę autonomii. Dlatego tak ważne jest harmonijne otoczenie. Dzieci mają do dyspozycji specjalny zestaw pomocy dydaktycznych, m.in. do ćwiczeń praktycznych, sensorycznych i edukacji kosmicznej. Pomoce naukowe są celowo w jednym egzemplarzu na grupę, dzieci przekazują je sobie, co pomaga w rozwoju kompetencji społecznych. Rozwój dziecka jest wnikliwie obserwowany, a opiekun notuje swoje spostrzeżenia na specjalnej karcie.