Przedszkole KOTKI DWA jest jednostką niepubliczną, co oznacza, że podlega kontroli Ministerstwa Edukacji Narodowej (Kuratorium Oświaty) zarówno pod względem programu nauczania, jak i kwalifikacji nauczycieli oraz Sanepidu – tak, jak przedszkola publiczne. Realizujemy podstawę programową wg. założeń Jadwigi Pytlarczyk oraz pracujemy wg. założeń metody Marii Montessori (praca na materiałach). Program jest dwujęzyczny – każdą grupą dzieci opiekuje się dwóch nauczycieli , w tym jeden posiadający uprawnienia dydaktyczne do nauczania języka angielskiego w przedszkolu. Język angielski jest integralną częścią codziennej pracy dzieci w przedszkolu. Chcemy, alby czas spędzony w naszym przedszkolu upłynął na inspirującej i twórczej wspólnej pracy, zabawie, nauce i budowaniu relacji społecznych Wiemy, że sprawdzone i przemyślane materiały edukacyjne Montessori, zaciekawią i wprowadza dzieci w całkiem nowy świat. Pomoce te nie są przypadkowe, mają swój cel, są podzielone na kilka obszarów, a my w oparciu o nie prowadzimy konkretne zajęcia. Wszystkie aktywności jakie oferujemy w ramach pobytu w naszej placówce są ukierunkowane na rozwijanie umiejętności praktycznych, umiejętności społecznych i naukę samodzielności!
ŻYCIE CODZIENNE
W realizacji „szkoły codziennego życia” pomogą nam zestawy do przesypywania, przelewania, szycia, tkania, mycia naczyń, prania, polerowania, nakrywania stołu, przygotowywania jedzenia np. obieranie marchewki, krojenie jabłka. Ćwiczenia praktycznego dnia dotyczą podstawowej samoobsługi (rozbieranie się i ubieranie, mycie rąk, twarzy, zębów oraz kąpieli, obcinanie paznokci, składanie ubrań), odpinania i zapinania guzików, haftek, rzepów, zatrzasków, zamków, wiązanie sznurowadeł.
Poza tym, oferujemy zajęcia kształtujące umiejętności interpersonalne i lekcje savoir vivre. Będziemy uczyć w jaki sposób dzielić się, jak się witać i żegnać, jak prosić o pomoc. Aby ułatwić dzieciom zdobywanie panowania nad własnym ciałem i myślami będziemy uczyli się bycia razem ale w ciszy. Szczegóły w Zakładce Montessori/ fakty i mity
EDUKACJA ARTYSTYCZNA
Zajęcia plastyczne prowadzimy w ramach swobodnej pracy. Do zajęć plastycznych nie istnieje materiał montessoriański, ponieważ nie ma tu treści, które można by w toku działania poznać, zrozumieć i zastosować. Prace plastyczne umożliwiają dziecku komunikowanie się, wyrażanie uczuć, wyrażanie osobowości. Kącik plastyczny oferuje każdemu dziecku miejsce do samodzielnego wykonania dowolnej pracy plastycznej. Poza tym lepimy, ugniatamy, wycinamy, składamy, kleimy w masach plastycznych, solnych, plastelinie, majsterkujemy.
SENSORYKA
Czyli dopasowywanie wielkości, poznawanie kolorów, figur, zapachów, wagi, długości, ciężaru, ćwiczenie słuchu. Ćwiczenia sensoryczne mają ułatwić dziecku czynności porządkujące i wspierać rozwój. Pobudzają odpowiednio podstawowe funkcje umysłu jak: rozpoznawanie i rozróżnianie, tworzenie par, grup i klas oraz szeregowanie. Montessori opracowała pomoce dla wszystkich funkcji zmysłowych do rozróżniania rozmiarów, kształtów, kolorów, pomoce o różnej fakturze, ciężarze, walorach smakowych, temperaturze, czy wydawanym dźwięku.
JĘZYK Nasze przedszkole jest placówką dwujęzyczną, co oznacza, ze angielski towarzyszy nam codziennie i codziennie odbywa się dydaktyka języka angielskego
ZAJĘCIA ROZWIJAJĄCE UMIEJĘTNOŚCI MATEMATYCZNE
Maria Montessori na podstawie obserwacji dzieci doszła do wniosku, że dzieci mają one zmysł matematyczny i abstrakcja nie stwarza im trudności. Trudności pojawiające się później z tym przedmiotem są skutkiem niewłaściwego sposobu uczenia lub prezentowania materiału. My posiadamy sepcjalne zestawy pomocy do pierwszej nauki liczenia, rozróżniania wielkości liczb, poznawania liter, dla starszych dzieci dodawania, odejmowania itd.
ZAJĘCIA PRZYRODNICZE I KOSMOS
To program zapoznawania dzieci z przyrodą. Zajęcia szczególnie atrakcyjne wiosną/latem gdy prowadzone są w ogrodzie.To przede wszystkim czas chłonięcia przez dzieci wszystkimi zmysłami doświadczeń które daje przyroda. W okresie jesienno zimowym oferujemy inspirujące montessoriańskie zestawy do poznawania natury – minerały, skamieniałości, puzzle roślinne i zwierzęce, wulkany, owady, planety, flagi świata, globusy.
PRZYKŁADOWY RAMOWY PLAN ZAJĘĆ W PRZEDSZKOLU
07.00-07.55 schodzenie się dzieci
08.00-08.25 śniadanie
08.30-11.30 czas pracy własnej
11.30-12.00 dydaktyka I
12.00-13.00 wyjście na dwór
13.00-13.30 dydaktyka II
13.30-14.00 obiad
14.00-14.30 odpoczynek
14.30-17.00 czas pracy z materiałem/wyjście na dwór
15.30-16.00 podwieczorek